A A A      Català |  Castellano |  English

notícies / novetats:

REMEMBRANÇA DEL Prof. Manuel RODRIGUEZ PAZOS

El Catedràtic Emèrit de Medicina Legal, UAB, Prof. Dr. Manuel Rodríguez Pazos, morí a Barcelona, el 29 de Maig del 2015. La cerimònia pel seu record es celebrà el 30 de maig al Tanatori barceloní de Les Corts. [Veure +Info]

El Dr. M. Rodríguez Pazos va ser fundador i Cap de Servei de Medicina Legal de l'Hospital Vall d'Hebrón de Barcelona, i Catedràtic de Toxicologia i Legislació Sanitaria, a la UAB (Facultats de Medicina i de Veterinària) durant vint anys llargs. La seva tasca va ser pionera en el desenvolupament de la medicina legal i forense en l'àmbit hospitalari. Va participar com assessor mèdico-jurídic i consultor forense de referència en multitud de casos judicials rellevants, donant cobertura d'expert als conflictes de praxis mèdica i assessorament en molts aspectes jurídico-legals. Com a forense va participar en primera línia en alguns casos de gran repercussió social i mediàtica i serà recordada la seva participació a la immensa tragèdia de l'explosió al càmping ''Los Alfaques'', al Montsià tarragoní, els anys setanta del segle passat. En aquella catàstrofe va elaborar un protocol d'actuació avançat al seu temps. Fou membre de Comissions Estatals d'Especialitats en Medicina Legal i Forense (Ministeri de Sanitat i Ministeri d'Educació, Madrid) i membre de Consells Assessors en Toxicologia i Legislació Sanitària (Col·legi Oficial de Metges de Barcelona, COMB). Va deixar una sòlida empremta al COMB, com assessor en temes de formació en els ''Quaderns de la bona praxis'' i en altres matèries de la seva competència. També va ser assessor del Govern d'Andorra en un període de canvis legislatius importants en aqueix país, tot impulsant-hi la medicina legal.

Fou Director de la Unitat de Medicina Legal del Departament de Psiquiatria i Medicina Legal (UAB), des de la constitució com Departament conjunt (1996) fins la seva jubilació (2010), i continuà amb feines docents ulteriors per a postgraduats com a Catedràtic Emèrit. Prèviament havia estat Director de la Unitat de Toxicologia i Legislació Sanitaria del Departament de Farmacologia, UAB. En el camp acadèmic va destacar per la seva dedicació a establir un cos doctrinal sobre l'acte mèdic que permetés una anàlisi mèdico-legal de l'activitat assistencial. Amb el temps va estendre aquest interès a detectar els elements clau, amb potencial repercussió legal, en l'actuació professional de tota l'activitat sanitària, tot establint protocols per definir les responsabilitats de la infermeria, dels auxiliars clínics i de laboratori i fins i tot la delimitació de responsabilitat en els òrgans de direcció hospitalaris dins l'exercici jerarquitzat de la medicina. Les tasques docents li agradaven i fou un col·laborador efectiu i molt ben disposat per a les exigències de la gestió universitària.

Entre companys sempre el recordarem pel seu posat jove, l'alçada un punt imponent i la seva veu campanuda, el cigar als llavis (encara que el va deixar, els darrers anys) i la bossa de mà. De tracte directe i expansiu, apassionat en les seves opinions, en diverses ocasions vam tenir oportunitat de comparèixer en judicis, amb opinions dispars, però un cop acabada la discussió sempre estava disposat a fer un cafè amb els col·legues, deixant de banda la disputa pericial. La seva arrasadora personalitat no deixava indiferent ningú, les seves conferències o xerrades, encara que fossin informals, les impartia des del setial de la "càtedra" i generava sempre conflictius i llargs debats, que feien que més d'una vegada no fos ben comprés. Sempre va tenir la porta del seu despatx oberta per a tots els professors i els alumnes de les seves assignatures, alguns dels quals vam decidir seguir els seus passos com a metges forenses i docents universitaris. El trobarem a faltar, l'estimat Professor Rodríguez Pazos.

[<] Tornar

Departament of Psychiatry and Forensic Medicine | School of Medicine | UAB Campus | 08193
     Bellaterra (Cerdanyola del Vallès) Spain | t. +34 935812381 / +34 935811225 | f. +34 935811435